Mehter, Osmanlı Askeri Bandosu dünyanın en eski askeri bandosudur.Farsçadaki "mihter" kelimesinden türemiştir.
Türk geleneklerini, halk bütünlüğünü, devletin yüceliğini konu alır.İslamiyetten önceki Türk devletlerinde, küçük değişikliklerle yer almıştır.
Üç önemli sembol yer alır; otağ, sancak ve mehter.
Osmanlı mehterinde; zurna, boru, kurrenay ve mehter düdüğü gibi nefesli, üflemeli, kös, davul, nakkare, zil ve çevgân gibi vurmalı ya da çarpmalı, çırpılan çalgılar yer almıştı. Tüm çalgıların sayısı eşit tutulmuş ve bu sayıya dayanakarak mehterin kaç katlı olduğu belirlenirdi. Osmanlılar'da, askerî musukiyi icra eden topluluğa verilen isim. Farsça'da mihter olarak geçen mehter kelimesi, ekber (en büyük), âzam (pek ulu) mânâsında bir ism-i tafdildir. Türkçeye bu kelimenin Arapçalaştırılmış şekillerinden mehter, çoğulu olarak da mehterân yerleşmiştir.
Ses örneği:
Mehter Dosya:Mehter.ogg
Mehter Marşı
Dinlemekte sorun mu yaşıyorsunuz? Medya yardımı sayfasına göz atın.
Bilinen besteciler
16. yy.:
* Nefiri Behram
* Emir-i Hac
* Hasan Can
* II. Gazi Giray
17. yy.:
* Zurnazen Edirneli Daği Ahmed Çelebi
* Zurnazenbaşı İbrahim Ağa
* Müstakim Ağa
* Hammali
18. yy.:
* Hızır Ağa
Fasıl Müziği Nedir? Fasıl,dindışı Türk musikisi geleneğinde aynı makamda ve çeşitli formadaki eserlerin sıralanmasıyla yapılan konser demektir.Her tabakadan halkın musıki zevk ve kültürüne seslenebilen bir tür olarak yüzyıllardan beri etkinliğini sürdürmektedir. Klasik fasıl sıralaması; “taksim”, “peşrev”, “kâr”, “1.beste”,”2.beste”, “ ağır semai”, “yürük semai”, “saz semaisi” şeklindedir.Zamanla “şarkı” formunun önem kazanmasından sonra, bu geleneksel biçim yerini ağırdan başlayarak, gittikçe hızlanan çeşitli tempolardaki şarkılara bırakmıştır.
Fasıl musıkisi sarayda, Enderun’un kurulduğu dönemden itibaren meşk sistemiyle öğretilmeye başlanmıştır. Saray dışından musıki ustalarınında katılımıyla padişah huzurunda icra edildiğinde “huzur faslı”, “harem faslı” diye adlandırılmıştır. Açık alanlarda ve sarayların divanhanelerinde kalabalık hanende ve sazendelerin katılımıyla icra edildiğinde ise “meydan faslı” , “küme faslı” diye de isimlendirilmiştir.
Fasıl musıkisini icrâ eden topluluk belirli sazende ve hanendeden oluşur.Fasıl topluluğunu tef ’le usul vurarak “serhanende” adı verilen kişi yönetir.
Türk geleneklerini, halk bütünlüğünü, devletin yüceliğini konu alır.İslamiyetten önceki Türk devletlerinde, küçük değişikliklerle yer almıştır.
Üç önemli sembol yer alır; otağ, sancak ve mehter.
Osmanlı mehterinde; zurna, boru, kurrenay ve mehter düdüğü gibi nefesli, üflemeli, kös, davul, nakkare, zil ve çevgân gibi vurmalı ya da çarpmalı, çırpılan çalgılar yer almıştı. Tüm çalgıların sayısı eşit tutulmuş ve bu sayıya dayanakarak mehterin kaç katlı olduğu belirlenirdi. Osmanlılar'da, askerî musukiyi icra eden topluluğa verilen isim. Farsça'da mihter olarak geçen mehter kelimesi, ekber (en büyük), âzam (pek ulu) mânâsında bir ism-i tafdildir. Türkçeye bu kelimenin Arapçalaştırılmış şekillerinden mehter, çoğulu olarak da mehterân yerleşmiştir.
Ses örneği:
Mehter Dosya:Mehter.ogg
Mehter Marşı
Dinlemekte sorun mu yaşıyorsunuz? Medya yardımı sayfasına göz atın.
Bilinen besteciler
16. yy.:
* Nefiri Behram
* Emir-i Hac
* Hasan Can
* II. Gazi Giray
17. yy.:
* Zurnazen Edirneli Daği Ahmed Çelebi
* Zurnazenbaşı İbrahim Ağa
* Müstakim Ağa
* Hammali
18. yy.:
* Hızır Ağa
Fasıl Müziği Nedir? Fasıl,dindışı Türk musikisi geleneğinde aynı makamda ve çeşitli formadaki eserlerin sıralanmasıyla yapılan konser demektir.Her tabakadan halkın musıki zevk ve kültürüne seslenebilen bir tür olarak yüzyıllardan beri etkinliğini sürdürmektedir. Klasik fasıl sıralaması; “taksim”, “peşrev”, “kâr”, “1.beste”,”2.beste”, “ ağır semai”, “yürük semai”, “saz semaisi” şeklindedir.Zamanla “şarkı” formunun önem kazanmasından sonra, bu geleneksel biçim yerini ağırdan başlayarak, gittikçe hızlanan çeşitli tempolardaki şarkılara bırakmıştır.
Fasıl musıkisi sarayda, Enderun’un kurulduğu dönemden itibaren meşk sistemiyle öğretilmeye başlanmıştır. Saray dışından musıki ustalarınında katılımıyla padişah huzurunda icra edildiğinde “huzur faslı”, “harem faslı” diye adlandırılmıştır. Açık alanlarda ve sarayların divanhanelerinde kalabalık hanende ve sazendelerin katılımıyla icra edildiğinde ise “meydan faslı” , “küme faslı” diye de isimlendirilmiştir.
Fasıl musıkisini icrâ eden topluluk belirli sazende ve hanendeden oluşur.Fasıl topluluğunu tef ’le usul vurarak “serhanende” adı verilen kişi yönetir.